
V A R I A N T • V O L U M E 2 N U M B E R 5 • S P R I N G  1 9 9 8  •  P A G E  7

GUS MACDONALD IS announced as Corporate Leader of
the Year, Companion of the British Empire, Chairman
of the Year. The list seems endless as he rolls onto a
game show type set. He is slapped on the back by his
old mate Billy Connolly who whispers sweet nothings
into his ear and they embrace in a manly fashion. Gus
is given a “Lifetime Achievement Award” live on the
TV station he runs, by one of his employees, while the
rest of them form the audience. With tears of emotion
welling up in his eyes Gus approaches the micro-
phone ...at that point the national grid flinches like a
wounded animal. The nation has put on the kettle.
Some of us are wondering while it boils: Was it Idi
Amin who awarded himself the Victoria Cross?

Personalising the issues is going to be difficult to
avoid, but he started it. Yes there is very little criticism
of Gus in the media these days, only words of sancti-
monious sycophantic praise. This is not entirely sur-
prising because Scottish Television is now the Scottish
Media Group or SMG for short. It now (em...) kind of
owns the “independent” media in Scotland as the new
name suggests. It owns Grampian TV, the Herald and
the Evening Times, its shareholders, The Daily
Record/Sunday Mail and Flextech run most of what’s
left. According to the Scotsman—one of the few pub-
lishing houses not controlled by Gus—STV and
Grampian alone will reach 4.7 million out of a possi-
ble 5.1 million viewers in Scotland. Somehow or other
that does not constitute a monopoly or any breach of
regulations in the eyes of the regulators, the ITC. This
is because they were set up to de-regulate the market
and have stood by while the whole independent net-
work has become monopolised. If you remember the
Monopoly board game, you don’t have to literally own
all the properties to control the game, just some of
them. Also, surely any decent monopoly would “influ-
ence” its regulators, assuming that is, that they need
influencing.

Last June the 3rd the Scotsman said that the pur-
chase of Grampian by SMG: “should be subject to the
utmost scrutiny,” adding that: “this newspaper must
comment, for who otherwise can?” Left all out on their
own they were getting a bit panicky, and their analysis
of the situation suffered, well, proved to be wishful
thinking to be precise. They stated that “the ITC said
yesterday it would bow to pressure and mount a public
enquiry into the deal.” Somebody was lying there,
because the ITC did no such thing. Let’s have a look at
what happened.

The boards of Grampian TV and SMG only con-
firmed they had been talking together on the 6th of
June. They did this because someone leaked informa-
tion to a Sunday paper not owned by them and the
stockmarket got wind of it. Four days later both parties
had agreed terms and SMG bought about 20% of
Grampian on the open market.1 By July the 11th the
ITC had “concluded that there will be no requirement
to conduct public interest test with regard to proposed
merger with Grampian.” Let me run that past you one
more time. While the deal was being done before their
eyes, the ITC decided that they would not even begin
to look into the matter, and it took them a mere couple
of weeks to arrive at this conclusion. They did not even
detect a whiff of monopoly about it, despite the fact
that they had earlier said they would “bow to pressure”
after the Scotsman phoned them with what could easi-
ly have been a rumour of a takeover. SMG went ahead
buying bits of Grampian until by September the 3rd it
was “entitled now to acquire compulsorarly (sic) all
[Grampian] Shares held by shareholders who had not
yet accepted the offer.” A week earlier they had started
another deal, this time purchasing 18.2% of Ulster TV
with a view to a takeover. The ITC just ignored it.

The ITC’s decision was also taken in the light of
the fact that they had not so long ago already deemed
it appropriate to investigate STV when it bought
Caledonian Publishing, the owners of the Herald and
Evening Times. They found then that:

“the overlap between Caledonian’s circulation and
Scottish Television’s broadcasting area did not con-
stitute a threat to the public interest.”2

If the Herald’s own reporting is to be believed on the
matter, and it might be here, the reason the ITC let
the Grampian deal go through was because: 

“The Herald and the Evening Times were not
deemed to be ‘relevant local newspapers’ in
Grampian’s broadcasting area.”

That must have been a bit galling for the Herald to
print. A few years ago they had dropped the “Glasgow”
from their masthead in an attempt to convince adver-
tisers that their circulation was UK-wide and massive.
Now it seems we have irrefutable evidence that they
are simply not read—are irrelevant in fact—in huge
areas of the country. So let’s look at the ITC’s logic.
With the Herald/Evening Times all we had was an
‘overlap’, nothing to worry about there, Gus may have
Mayfair but Park Lane is just “overlapping”. With their
second decision on Grampian they simply did not
even consider the position of STV, never mind the
Daily Record, and put the accent on “local” papers. So
the SMG empire is thus insignificant in Scotland
because of the existence of the Aberdeen Evening
Express. And what if the ITC conceded that they were
significant? Wouldn’t it just be another “overlap?”
Some people will be wondering how exactly the ITC
found out what everyone in Scotland watches and
reads in the space of a few weeks. Others will be won-
dering what are they waiting for? Gus MacDonald to
proclaim himself Lord of Hell and stamp 666™ on
everyone’s forehead? Then the ITC will perhaps ‘con-
sider an enquiry’.

It was left to the Office of Fair Trading to “scruti-
nise” the deal in terms of “competition.” That too was
passed, although few people could come up with a sin-
gle name as a competitor of SMG, maybe someone is
secretly running an independent TV station from their
bedroom, who knows? The deal was also completed
before the Devolution referendum. Thus Gus can
argue, with a fairly straight face, that SMG is not a
monopoly in the context of the UK; when it comes to
an “independent Scotland”, well what are people going
to do—write to the papers?

Nearly everyone in Scotland watches the TV or
reads a paper and yet we are all in almost complete
ignorance of who owns and runs what we’re watching
and for what reasons. Meanwhile, our nicely anaes-
thetized minds are being delivered to SMG’s advertis-
ers. Although Gus MacDonald is fairly well-known, a
huge part of the public façade of SMG is this constant
portrayal of him is as some kind of “nice-guy socialist,
people’s champion.” But it is hard to see what they
were all celebrating in that awards ceremony; other
than the creation of another mini-media mogul, say in
the mould of Axel Caesar Springer who controlled
40% of all West German newspapers, 80% of regional
newspapers, 90% of Sunday newspapers, 50% of
weekly periodicals and two thirds of the papers bought
in most big German cities. He was considered some-
thing of a despot by the German left in the ’60s, but
these figures are not far off MacDonald’s. Springer
was hated because he created an unrivaled nation-wide
political platform which he obviously used. The
Labour party are very popular in Scotland although
most people believe them to be corrupt and of having
betrayed them systematically3. It is a self-evident truth
that the promotion of the Labour party in the Scottish
media has had a lot to do with their “popularity”. The
Daily Record for instance openly aligns itself as a party
paper and donates thousands to the party.4

Editors may well assert their autonomy in these sit-
uations, but they huddle together like sheep on the big
issues. Their collective viewpoint is increasingly based
on a belief that vast daily sales (largely to individuals
whom they consider stupid) means mass approval of

what they offer. They see this as according them a
political mandate. While party politics are only one
perhaps vague (in that the press is biddable) influence
on those who run the media: advertisers and share-
holders are another; and here we’re talking the lan-
guage of real politics: hard cash. And the real language
of newspapers is marketing: i.e. hard cash.

One of Gus MacDonald’s letters (to shareholders
only) of the 9th of April stated that: 

“Your Directors consider that employees at all levels
should be encouraged to identify their interests with
those of the Company’s shareholders and that this
objective can be furthered by providing means for
employees to become shareholders themselves.”5

Is it not idiocy and bad business practice that the edi-
tor of the Herald/Evening Times should identify his
interests with those of the Daily Record/Sunday Mail?
“Yes”, if they are competing and “no”, if they are work-
ing for the same ends. The “competition” between
them seems to be over: for is this not an instruction to
ramify the whole network?

Another point of this “objective” is that SMG get
back some of their employee’s wages by acting like a
bank. Their employee’s money is ‘tied up’ for three
years and when optioned will only pay out a limited
dividend. But I am being all old socialist here. Isn’t
Gus—our former shipyard fitter—not just being real-
istic in the Thatcher, sorry Blair ’90s? In fact isn’t he
just advocating a bit of profit sharing? Sure, but he
isn’t sharing it with everyone. The next line in the let-
ter is straight out of Orwell: 

“The proposed schemes are a sharesave scheme and
a profit sharing scheme (which will operate on an “all-
employee”basis) and two discretionary share option
schemes for those key executives who are most in a
position to affect the fortunes of the Company.”

For shit like this Gus MacDonald gets an award?. The
“Company scheme” has been “designed to be
approved by the Inland Revenue.” The “Executive
scheme” is completely “unapproved”. With this
scheme the ‘company’ itself will decide “which indi-
viduals should participate and the extent of their par-
ticipation.”

As ever the whole project must “satisfy the guide-
lines of the institutional investors,” the banks and
other media combines who own SMG6. Graciously
(only) the chairman will not participate. The scheme is
patently open to abuses of the worst kind, I would go
as far to say it is abuse. It seems designed as some
form of carrot on a stick to socially engineer SMG’s
employees towards cartoon levels of compliance and
self censorship—one day, Smithers you will get the key to
the executive washroom. For the wealthy it will create
more wealth (an executive can invest four times their
salary in it). For others it must have seemed that SMG
wanted their savings for some kind of hidden agen-
da—and left them wondering what happens to my sav-
ings if SMG’s empire over-extends itself? It is too late
for worries of that kind.

And it is astonishing what is legal these days. On
January the 27th, a couple of months before Gus sent
out that letter, word got out that SMG planned to
launch an issue of 200 million fixed value bonds.
Backed by the Hong Kong & Shanghai Banking
Corporation and UBS7. The net proceeds of this issue
would be used towards payment of a massive bank debt
related to SMG’s acquisition of Southern Water and
Manweb, two privatised utilities supplying water and
gas to the north of England, now only part owned by
Scottish Power. Could this be the same “advantageous
share scheme” that is being forced (the scheme if you
remember operates on a “all-employee” basis) upon
SMG employees, who are already working harder for
less money?

The average wage per year (as a unit cost) has fallen
like a stone: from £33,711 in ’94 to £16,306 in ’96. In

“We can achieve

a sort of control

under which the

controlled,

though they are

following a code

much more

scrupulously

than ever the

case under the

old system, now

feel free.”

B F Skinner

Megalomedia
William Clark



P A G E 8 •  V A R I A N T • V O L U M E 2 N U M B E R 5 • S P R I N G  1 9 9 8

the same period the profit per employee has gone up
from £2,000 to £41,000. The return on the sharehold-
ers’ funds has similarly jumped from 4.37% to 67.11%.
These figures relate to staff who have the imperti-
nence to request payment for their skills. Were it pos-
sible to take into account those hopefuls who work for
nothing, or on an expenses only basis, the actual
remuneration would plummet further.

But SMG workers have nothing to fear, the people’s
champion is at hand. No, not Gus, but another old
socialist: Sir Gavin Henry Laird, board member of
SMG and member of the Employment Appeal
Tribunal. Gavin has been looking after the worker’s
interests for as long as anyone can remember, particu-
larly in the big right-wing Union, the AEU. Everyone
must have wanted rid of him though, because he was
kicked upstairs till his fat arse landed on a seat on the
board of the Bank of England. The same year he
joined STV, which seems to be acting like a bank itself
these days. Gavin also “works” for Britannia Life, an
insurance company, so it is unlikely that he is a big
fan of the welfare state. He also “works” for the Armed
Forces Pay Review Body (who recently opted out of the
National Minimum Wage scheme) and GEC Scotland.
So he decides what soldiers get paid when they’re get-
ting killed by weapons sold to the enemy by GEC. He
also finds time to slave his guts out on the Edinburgh
Investment Trust where the top directors from The
Securities Trust of Scotland, Flemings Bank, Scottish
Widows, Clydesdale Bank, Bank of Scotland and the
Royal Bank of Scotland, all pool their knowledge to
make a killing on the Stock Market8. So old Gavin can
be forgiven for not noticing what is happening to
SMG employees. It could also be that he knows fine
well.

Aggrieved employees who for some reason do not
trust Gavin could try the Department of Trade and
Industry (DTI). They are a little busy right now, or at
least they must be given that they have been “working”
on (some would say suppressing) the as yet unpub-
lished report on the £100m of profit that went missing
when that other old socialist, Robert Maxwell, did a bit
of profit sharing himself. The Mirror Group, who own
the Daily Record/Sunday Mail who own 20% of SMG,
are technically still under investigation. Board mem-
bers, such as Sir Robert Clark, still sit on the same
seats they used to when Maxwell was there. As we all
know nobody noticed a thing at the time, anyway
nobody has been found guilty of anything and that’s
the important thing. The hundred million simply van-
ished. Nobody is overly worried about that DTI9 report
because another old socialist, Helen Liddell, went
from working on the Daily Record to running the
country in a few short months. She was put into the
Monklands constituency after the death of John Smith.
Monklands had more or less been designated a Labour
Corruption Zone and some facts were leaking out. As
can be imagined the investigative journalism which
brought a lot of open secrets to light was done by one
or two people on a small local paper. The Daily Record
did nothing. Liddell claims to have been only remotely
connected to Maxwell, but according to Private Eye
942:

“...she was renowned and feared for her ruthless
devotion to Cap’n Bob. Escorting him to a function in
Edinburgh City Chambers in 1988...she clung to him
so closely that at one point she even followed him
into the gent’s lavatory—a historic moment that was
recorded by a BBC TV documentary crew filming the
event. In the following two years she often accompa-
nied Maxwell in his private plane on trips abroad,
including a sortie to Bulgaria to advise the new gov-
ernment on how to run its elections. And in 1991 she
was involved in the notorious Mirror Group floatation,
which was the subject of a DTI inquiry.”

Oil, Polly Peck, Digital TV and Flextech 
And what of Flextech, SMG’s other 20% owner are
they any more trustworthy? Although little known by
the general public they have grown to become the sec-
ond largest provider of satellite programmes in the
UK: they are responsible for Playboy TV, UK Gold,
Bravo, Challenge TV (a game show channel) and a few
other even worse channels. Back in the early ‘90s they
were an industrial holding company mostly engaged
in oil and gas services. Its companies mostly operated
in the waters around Cyprus, Norway and Malaysia, all
sensitive military areas. Its deputy chairman was
Lawrence Tindale, chairman of countless off-shore
Guernsey companies and at the time also a director of
Polly Peck International, the company which crashed
in 1990 at much the same time Maxwell went over-
board. The company was “supposedly making profits
of £200m per year but collapsed within weeks leaving
shareholders with nothing and creditors who were
owed more than £1 billion with little more.”10

Flextech moved into media in a big way when they
were taken over by the European business arm of TCI,
the biggest US cable TV operator, ultimately owned
(35%) by United Artists, the American multinational.
The driving force behind the company is said to be its
chairman, Roger Luard, who is also on the board of
SMG11. One peculiar thing about Flextech is that
although its shareprice has soared since its early days,
it has not made a profit in years. On the contrary its
accounts show it has made huge losses. It would seem
that investors are backing it on the strength of the
United Artists connection and on a promising deal
with the BBC, which if you have ever paid your license
fee you have unknowingly contributed to yourself.
Back in October ‘96 the BBC chose Flextech as its
50/50 partner in the launch of an eight channel sub-
scription package using old BBC programmes. At one
point the Mirror Group’s David Montgomery and
Flextech’s Adam Singer were in talks about a joint
venture with the big cable companies exploiting the
BBC deal. Both Singer and Montgomery are on the
board of SMG, which is probably where the planning
began.

Flextech are also involved in the chicanery that
accompanied the licensing of terrestrial digital broad-
casting. It is predicted that digital will see pay-TV
phase out the old analog transmissions. The decisions
were made last year but programmes will not start up
till later this year. At present preparation is in a “com-
plete shambles”. Two competing consortia wanted the
license from the ITC: British Digital Broadcasting
(BDB) who won, and Digital Terrestrial Network
(DTN) who lost. A legal challenge (by the losing con-
sortium) ensued and the Office of Telecommunication
(Oftel) intervened, at first to advise that DTN was the
better deal and then to request the removal of BSkyB
from the winning consortium. There was nothing new
in the winning bid, most of which is available on Sky.

What is on offer is primarily the Flextech/BBC pack-
age, indeed Roger Luard of Flextech has been
rumoured as a potential boss of BDB. Flextech’s par-
ent TCI has also been involved with Microsoft to devel-
op technology to enable digital TV to link with the
internet.

Although the ITC have on the surface asked BSkyB
to drop out of the BDB consortium (which is a 50/50
deal between Granada and Carlton) Rupert Murdoch
will not be shedding many tears. For a start BSkyB are
launching their own digital satellite system (threaten-
ing some 200 channels) and they have been given the
job of running the subscriber management system for
BDB, thus having contact with BDB customers. The
BSkyB company, News Datacom will still provide the
encryption access and it will not have to bear any of
the start up costs. Most press reports (in non-Murdoch
newspapers) gave the impression that BSkyB had been
written out of the terrestrial deal thanks to the inter-
vention of Oftel. On the surface this is true, but Oftel
have done nothing to ‘regulate’ on these ‘hidden’
involvements. But let us focus on the ITC

“Without detriment 
to programme standards”
The ITC was formed to take over from the IBA as a
result of the White Paper Broadcasting in the ’90s,
written in ’89 by Douglas Hurd. This proposed a “rad-
ical reform of the TV framework for broadcasting in
the UK” for two principle identified reasons: “techno-
logical and international developments”; and that the
government wished “a much wider range of pro-
grammes and types of broadcasting to be offered to
viewers and listeners.” It was the usual Thatcher gov-
ernment lies about the free market masking political
patronage: “choice should be widened, competition
increased without detriment to programme standards
and quality.” Back in 1989 everyone was getting excit-
ed about Satellite TV. As Rupert Murdoch himself
said/lied: “Sky Television will bring competition,
choice and quality to British Television. The monopoly
is broken ...television will begin to develop the diversi-
ty it has lacked.” Murdoch the “monopoly breaker”.
Sky began with four channels: the flagship Sky
Channel featured game shows, including revivals of
ITV shows such as the Sale of the Century and The
Price is Right, a magazine programme with Tony
Blackburn and Jenny Handley, an evening chat show
hosted by Derek Jameson and American imports such
as the Lucy Show. Rupert has been a little bit slack in
delivering the “quality.”

The ITC have “requirements” from ITV not regula-
tions. These are that each franchise: 

1 Show regional programmes (including pro-
grammes produced in the region).

2 Show high quality news and current affairs dealing
with national and international news, in the main
viewing period.

Granada
Shareholders include: 

Mercury Asset Management (12%),
Scottish Widows (3.5)

Gerry Robinson: 
BSkyB, ITN, Savoy Hotel.

Charles Allen:
London Weekend Television, GMTV.

Stephanie Monk: 
Member of the Advisory Conciliation
and Arbitration Service Council.

Dr John Ashworth:
British Library Board, London School
of Economics, formerly Chief Scientist
of Central Policy Review Staff at the
Cabinet Office.

Ian Martin: 
Unigate (formerly deputy Chairman of
Grand Metropolitan—both Robinson
and Allen worked at Grand Met).

Michael Orr:
Lazard, W H Smith.

United News & Media
Lord Stevens of Ludgate (David Robert):

Premier Asset Management, Express
Newspapers, MIM Britannia
International Holdings.

Lord Clive Holick: 
British Aerospace, Anglia TV,
Meridian Broadcasting, Hambros
Bank, MAI plc.

Charles Gregson: 
Provident Finance, MAI plc.

Thomas Arculus: 
Barclays, Severn Trent Water, Institute
of Directors.

Sir James McKinnon: 
Admiral, Ivory & Sime, MAI plc,
Office of Gas Supply (Offgas).

Sir Eric John Pountain: 
Midland Bank, formerly Tarmac.

George Bull: 
Grand Metropolitan (see above),
Advertising Association (see Walmsley
of Carlton).

Carlton
Shareholders include: 

Norwich Union (3.42%), 
Lloyds/TSB (3.08)

Michael Green:
ITN, Reuters, GMTV.(note Allen
above).

Sir Derek Birkin: 
The Merchants Trust, Unilever, Royal
Opera House.

Anthony Forbes: 
The Merchants trust, Royal & Sun
Insurance.

Leslie Hill: 
Chairman of ITV association, formerly
Chairman of Central Independent
Television, chairman of the ITV
Association.

Sir Sydney Lipworth: 
Zeneca, National Westminister Bank,
The Financial Reporting Council,
Coutts & Co., Chairman of the
Monopolies and Mergers
Commission.

June de Moller: 
Anglian Water.

Nigel Walmsley: 
GMTV, Independent Radio News, The
Advertising Association.

The reader will note the roughly similar ‘pattern’ of the director’s other interests.
This is a common feature of many of the top UK companies. In Britain the term for a
company is “Public Limited Company”, the French term “Anonymous Society” is 
perhaps more poetic.



V A R I A N T • V O L U M E 2 N U M B E R 5 • S P R I N G  1 9 9 8  •  P A G E  9

3 Provide a diverse programme schedule calculated to
appeal to a variety of tastes and interests.

4 Ensure that a minimum of 25% of original program-
ming comes from independent producers.

5 Ensure that a proper proportion of programme
material is of EC origin.

Obviously it is all a bit of a joke. They don’t deal with
monopolies, that is the province of the Monopolies and
Mergers commission which was set up rather late in
1973. The ITC just hands out licenses, it’s the govern-
ment’s bagman. The ITC also has “responsibilities”
concerning Satellite TV whereby “steps will be taken to
ensure that the programme content of all such satellite
services is supervised.” Presumably Bravo’s “Stripping
Italian Housewives” is there to fulfill category five.
Bravo (which is run by Flextech) has as its motto
“Swearing, Sex and Violence,” perhaps category three
comes into play there. Although the ITC has some
vague code on advertising and sponsorship the govern-
ment made it plain that they favoured “liberalising the
present restrictions” and then chucked in the usual nod
and a wink pretend proviso: “provided the editorial
independence and transparency for the viewer are ade-
quately protected.” This probably means that we have a
right to know the identity of the “News Bunny.” (which
is someone in a bunny suit who “reacts” to the “news”
on L!ve TV).

The government was also pretending that it was
determined to “impose limits on concentration of own-
ership and on excessive cross-media ownership, in order
to keep the market open for newcomers and to prevent
any tendency towards uniformity or domination by a
few groups.” That statement typifies what the media has
become. The original fifteen franchises have been
absorbed into only four groups. Most of the power has
been concentrated into the hands of three men, Lord
Hollick at United News and Media, Micheal Green at
Carlton and Gerry Robinson at Granada, all of which are
rampantly involved in cross-media ownership. So who
are the ITC, why are they constantly described as
“watchdogs” and whose interests are they protecting?

Lord Snooty and his pals
Sadly it is all a bit predictable, but frightfully British! Sir
Robin Biggam is the ringleader and gets £65,580 for
failing us miserably. He makes more money in the
(guess what) arms trade, working as the director of
British Aerospace. He is also a money seller with
Foreign and Colonial Investments12. Next up is the Earl
of Dalkeith (real name Richard Scott), who is the heir
to the title of the Duke of Buccleuch (there are only 24
Dukes and it rates just under Royal Dukes, such as the
Duke of Edinburgh). Mr Scott seems to do nothing. He
was on the board of Border TV for a year in ‘89, he was
on the old IBA and seems to have been accidentally left
behind. He is also on the Millennium Fund
Commission. He gets £12,630.

As does the aptly named Micheal Checkland. He
used to be the Director General of the BBC and before
that also worked on (guess what) an arms company,
Thorn Electronics. It was Checkland who complied
wholesale with the lunacies of Thatcher and supervised
the censorship of the eleven Republican and Loyalist
groups. During his tenure we also saw the censorship of
Duncan Cambell’s programme on Zircon, where the
Police actually raided the BBC, poisoning the air for
future investigative journalism. So much for category two
of the ITC’s “regulations”. It was Checkland who made
the assertion back in 1990 that he “was keen to work

alongside the new TV channels as a programme
provider,” which was put into practice in deals with
British Satellite Broadcasting, paving the way for the
Flextech deal and the rampant commercialisation of the
BBC.

But by far and away the most interesting character on
the ITC is Dr Micheal Shea who works for Caledonian
Newspaper Publishing, a subsidiary of Gus MacDonald’s
SMG. Shea has a long history of duplicitous activity i.e.
telling lies for a living. It is also transparently obvious
that he has intimate connections with the Secret
Intelligence Service (MI6). He joined the Foreign Office
(which claims to oversee MI6) in 1963, serving first in
Ghana and then in Bonn in ‘66 where he was also sec-
onded to the Cabinet office, then Bucharest in ’73, then
New York in ’76 where he headed an outfit called
“British Information Services”13. He then became the
Press Secretary of the Queen for ten years.

On the filthy lucre side of things he sits on
Scotland’s premier Unit Trust, Murray International.
Fellow board members here include George Younger
and Angus Grossart, the latter being a recent ex-STV
board member. The Grampian buy-out was put togeth-
er by Noble Grossart Merchant Bank and the Royal
Bank of Scotland , both run by Grossart. Shea is an
independent advisor to Grossart’s wing of Arthur
Anderson, the second largest Insurance Broker in the
World. Shea is also the head of “political and govern-
ment affairs” at Hanson plc. In between finding time to
eat, sleep and go to the lavatory he is on the boards of
Strathclyde University, the National Gallery, Edinburgh
University and Gordonstouns. He joined Caledonia in
’93. Shea should not be on the board of an
“Independent” Commission; there should be an inde-
pendent commission watching Shea. The notion of
characters like this being paid to lord it over us, decid-
ing what we see or do not see is repulsive and as stupid
as the belief that they are in any way “watchdogs” for
the public good. Even a scant look at their activities
offers convincing evidence that they do not give a toss
for the public and consider themselves above and aris-
tocratically superior. But it is these people who control
who gets the license to broadcast. Despite all the smirk-
ing lies masquerading as legality of the White Paper,
the ITC are actively encouraging monopoly.

In 1990 when the ITC were set up, 15,000 people
were employed in ITV. As the companies in the net-
work rushed to ‘rationalise’ in the run up to the fran-
chise auction two years later, the number fell to about
10,500. In 1996 according to the ITC’s own figures, the
number fell to just over 8,200. The familiar pattern of
mergers being justified on the basis of cost-saving and
resource-pooling will be of little consolation to those
skilled workers who were faced with the choice of
either becoming “freelance” (a euphemism for unem-
ployed-but-waiting-in-the-wings) or giving up altogeth-
er. The casualisation of the work-force has seen an
explosion in the activities of “independent” production
companies—the “stars” of the media all have their own
and corner the market. With over 1,000 “indies” com-
peting for work largely based in London, those freelanc-
ing are forced to follow in the hope of picking up some
scraps. An “anonymous senior industry source”, quoted
by Jamie Doward in his Observer article of September
28th ’97 said: “One strength of the old system was its
commitment to regional programming. But the indus-
try is in danger of moving away from that.” This obser-
vation contrasts with Gus MacDonald’s patriotic
optimism of ’93 when, in the STV annual report for

’92, he made much of STV’s “Scottishness” claiming it
as a major asset which would help ensure future suc-
cess. His robust confidence in Scotland’s indigenous
talent seems curious given that in the following years
he and the rest of the board have reduced the number
and wages of employees. In the accounts they seem to
have doubled their employees but this is only because
of all the mergers.

In 1996 the ITV network had an income of £2.2 bil-
lion, none of which came from license fees. It was gen-
erated by advertising. Where do the advertisers get the
money? From us, via the products we buy. Hence, the
actual cost per person for the right to have advertisers
in the livingroom becomes a matter of guesswork. An
average family shopping trolley will be full of products,
all of which carry a built-in cost to recover the promo-
tion of the product. Banks Building Societies and the
big companies who simply have to tell us how nice they
are, all pass those advertising costs on to us. In effect
we are all paying the network to sell us what we have
already bought. The more we buy it, the more success-
ful it becomes, the greater the need (and cost) for us to
confirm that we do indeed buy it. In other words, pay
over the odds for it now, pay again later.

The (digital) Revolution 
will not be televised
In a country which has rejected right-wing parliamen-
tary politics so completely, it is essential to remember
that the non-parliamentary right are entrenched to such
an extent that they will always elude democratic
attempts at change. They are simultaneously a coherent
and incoherent force in that they are both destructive or
allied to one another at any given time. The alliances in
the media, even on this scant evidence, reveal a com-
plicity with big business with SMG branching out to
own privatised utilities. We must always remember that
our local independent Television Station provides us
with an education, an outlook. Consider the words of
another Scotsman who worked his way up to the top to
become an award winning mogul:

“...Andrew Carnegie wrote eleven essays called The
Gospel of Wealth. In it he said that capitalism—free
enterprise—was stone cold dead in the United
States. It had been killed off by its own success. That
men like himself, Mr. Morgan, and Mr. Rockefeller now
owned everything, they owned the government.
Competition was impossible unless they allowed it...
Carnegie said that this was a very dangerous situa-
tion, because eventually young people will become
aware of this and form clandestine organisations to
work against it...Carnegie proposed that men of
wealth re-establish a synthetic free enterprise system
(since the real one was no longer possible) based on
cradle to grave schooling. The people who advanced
most successfully in the schooling that was available
to everyone would be given licenses to lead prof-
itable lives, they would be given jobs and promotions
and that a large part of the economy had to be tied
directly to schooling...”14

While this applies (indeed is an antecedent) to compul-
sory education it also echos the illusion provided by the
media, particularly television which is akin to the
notions behind B. F. Skinner’s “learning machines”. As
the creepy Skinner quote at the beginning of the article
suggests there are people out there who, through ram-
pant megalomania or some darkness of the mind, seek
complete control. MacDonald and Laird represent an
extremely generous and tolerant form of socialism, so

Above:
Beer mat 

advert for

Playboy TV 

Above right:
The Herald

22/04/93



P A G E 1 0 •  V A R I A N T • V O L U M E 2 N U M B E R 5 • S P R I N G  1 9 9 8

notes
1 Somewhere along the line the Chase Manhattan

Bank started acquiring more SMG shares, at the
same time the BBC Pension Trust sold theirs.

2 Glasgow Herald July 12
3 And they would be right.
4 This has been complicated slightly by the attempts

to weed out embarrassments among “old Labour”
in Scotland, whether through their corruption or
left-wing views, and replace them with Blairites (i.e.
opportunists). This has been portrayed (read ‘news
managed’) particularly in the Herald, with allusions
to a secret group called the “Network” thus
propelling it into the ambit of conspiracy theory.
The purge is real enough, but somewhat
ineffectual.

5 SMG’s main shareholders are Flextech (19.95%),
Daily Record/Sunday Mail (19.93%), FMR
Corporation(7.38%), Chase Nominees (5.31%),
Mercury Asset Management (3.43%). Someone
could fairly easily buy up 40% of SMG which
would be a controlling shareholding.

6 They of the Blue Arrow affair.
7 Directors of most Investment trusts interpenetrate

like this.
8 A kind of political ornament
9 Private Eye 808. It collapsed when money was

pumped in by bankers and shareholders, Private
Eye 832 states that a dealer who boosted Polly Peck
ended up working for Mercury Asset Management,
who also own about 4% of SMG. Polly Pecks more
famous director, Asil Nadir ran off around May 93
in the wake of court charges, a secret Scotland Yard
investigation, all the Micheal Mates lunacy,
connections to Micheal Hesletine and with
£440,000 of Polly Peck money ending up in the
Tory party coffers. A bit of a mess.

10 See Investors Chronicle May 30/97 for background
on Luard and Flextech. The Observer of 15/3/98
sttes that the Mirror Group and the Chase
Manhattan Bank have been in close discussion
with Flextech’s owners TCI, the Mirror group
wants to join with them in a Cable TV deal.

11 Probably the premium British investment outfit.
12 This more than likely had connections to the IRD

(the Foreign Office’s black propaganda outfit) but I
have no direct evidence.

13 An Interview with John Taylor Gatto (Flatland No.
11)

much so that they can encompass its polar opposite.
As for their motives, well they have both gained vast
amounts of money and power. But they’re trying too
hard, they’re trying now, to fool all of the people all of
the time.

Future developments in digital TV should bring
with them a feeling of optimism, access to TV. We
must remember that not every one has the ability or
resources to even contemplate this and that the power
of TV is such that the Advertisers/distribution compa-
nies and providers will move further toward a cartel.
We will wait a long time for the software which will
provide everyone with TV station-like access via the
internet.

Scottish culture has been represented on STV in
perhaps the most insipid and erroneous ways imagin-
able. The arts (whether literature, drama, music or art)
have provided some differing forms of “education”
which has tried to counterbalance this situation. We
can wave goodbye to all that in a few years. TV culture
( the voice, the agenda, the outlook, the people) has
always been at a remove from the reality and evidence
of our senses. To understand why requires investiga-
tion not just of the talent for impoverishment broad-
cast on the programmes, but investigation of who is
running the thing and why. It is seldom attempted.

Scottish Television has reduced itself to news and
sport: the news will have all the formality of the class-
room, sport, all the “freedom” of playtime. We will
never be informed that the news is manufactured or
its agenda limited (for instance that by some co-inci-
dence the exact stories will appear on the other side),
or the limitations of that agenda. STV and now SMG
has preached the big lie. And the big lie is that there is
a criminal underworld and an honest overworld and
that they do not interpenetrate. SMG’s agenda is fast
becoming one which serves as a cover for the legalised
crime which big business engages in every day.

MacDonald used to be an “investigative reporter.”
What was it he found out back in the ‘70s that made
him pretend to promote free speech in Scotland while
working for those who seek to deny it to us? Perhaps
he now feels free. as Skinner would put it; and glad
that he has been given such a “profitable license” as
Carnegie would say.


